Sortowanie
Źródło opisu
Katalog pedagogika
(1)
Forma i typ
Książki
(1)
Dostępność
dostępne
(1)
Placówka
Wypożyczalnia
(1)
Autor
Dobrołowicz Witold
(1)
Rok wydania
1990 - 1999
(1)
Kraj wydania
Polska
(1)
Język
polski
(1)
Temat
nauczanie
(1)
psychodydaktyka kreatywności
(1)
twórczość
(1)
1 wynik Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Słowo wstępne; Część 1. Wprowadzenie w kierunku twórczości: Uwagi wstępne; Rozdział 1. Rozczarowania; 1.1. Kryzys; Tekst uzupełniający 1 - Antypedagogika; 1.2. O brakach dotychczasowej pedagogiki; Tekst uzupełniający 2 - O nową psychologię; Rozdział 2. Potrzeba twórczości i ograniczenia; 2.1. Nowa epoka; 2.2. Potrzeba wiedzy o twórczości; 2.3. Ewolucja poglądów; 2.4. Dysonans; 2.5. Bariery psychiczne i psychospołeczne; 2.5.1. Informacje wstępne. Pojęcie barier; 2.5.2. Rodzaje barier psychicznych; 2.6. Skąd brać ludzi twórczych?; Tekst uzupełniający 3 - O pierwotnej i wtórnej naturze człowieka; Rozdział 3. Krytyka szkoły; Uwagi wstępne; 3.1. Bariery psychospołeczne w strukturach oświatowych; 3.2. Barierogenny charakter kształcenia szkolnego; 3.3. Paradoksy; Tekst uzupełniający 4 - Wyuczona bezradność; Tekst uzupełniający 5 - Pranie mózgów; Rozdział 4. W kierunku psychodydaktyki kreatywności; Uwagi wstępne; 4.1. Dydaktyka odtwórczości; 4.2. Psychodydaktyka kreatywności; 4.3. O istocie twórczości; 4.4. O postawach twórczych; Część 2. Zarys psychodydaktyki kreatywności: Uwagi wstępne; Rozdział 1. O celach kształcenia; 1.1. Informacje ogólne; 1.2. Przykłady nie wykorzystanych możliwości; 1.3. Cele nadrzędne; Tekst uzupełniający 6 - Osoby samorealizujące się; 1.4. Cele etapowe; Rozdział 2. Problemy doboru treści kształcenia; 2.1. Uwagi wstępne; 2.2. Problem roli wiedzy; 2.3. Jaka wiedza?; Tekst uzupełniający 7 - Potrzeba i obawa poznania; Rozdział 3. O nowe spojrzenie na proces kształcenia; 3.1. Uwagi krytyczne; Tekst uzupełniający 8 - O wyobraźni; Tekst uzupełniający 9 - Myślenie konwergencyjne i dywergencyjne; Tekst uzupełniający 10 - O myśleniu intuicyjnym; Tekst uzupełniający 11 - Metafora w myśleniu. O znaczeniu denotacyjnym i konotacyjnym słów; Rozdział 4. O potrzebie nowych zasad dydaktycznych; 4.1. O zasadach dydaktyki klasycznej; 4.2. O dotychczasowych propozycjach; Tekst uzupełniający 12 - Przykład zasad H. Altszullera; 4.3. Propozycja nowych zasad; 4.3.1. Informacje wstępne; 4.3.2. Primum non nocere; 4.3.3. Zasada prognostyczności; 4.3.4. Zasada podmiotowości; 4.3.5. Zasada twórczej aktywności obu podmiotów; Tekst uzupełniający 13 - O możliwościach twórczych dzieci i młodzieży; 4.3.6. Zasada "dopuszczania do głosu niekonwencjonalnych form świadomości"; Tekst uzupełniający 14 - O zmiennych stanach świadomości; Tekst uzupełniający 15 - Wykorzystać inkubację; 4.4. O sprzyjający klimat; Tekst uzupełniający 16 - O klimacie psychospołecznym; Uwagi końcowe; Rozdział 5. Problem metod kształcenia; 5.1. O metodach tradycyjnych; 5.2. O dotychczasowych próbach modernizacji metod nauczania i uczenia się; 5.3. O metody kształcenia kreatywnego; Rozdział 6. O środkach dydaktycznych; 6.1. Uwagi ogólne; 6.2. O podręcznik nowego typu; 6.3. Nieokreśloność zaletą; Rozdział 7. Nauczyciel w nowym systemie; 7.1. Uwagi ogólne; 7.2. Postulaty; Tekst uzupełniający 17 - O twórczości pedagogicznej nauczycieli; Część 3. Aspekty realizacyjne: Wprowadzenie; Rozdział 1. O uczniach kreatywnych; 1.1. Wstęp; 1.2. O tzw. dzieciach cudownych; 1.3. Dzieci uzdolnione; 1.4. Uczniowie kreatywni; Tekst uzupełniający 18 - O niektórych cechach dzieci zdolnych; Rozdział 2. Diagnozowanie zdolności i postaw twórczych uczniów; 2.1. Wprowadzenie; 2.2. O wartości obserwacji; Tekst uzupełniający 19 - Jaka szkoła?; 2.3. O badaniach testowych; 2.3.1. Prezentacja wybranych zadań testowych; 2.3.1.1. Zadania do badania wyobraźni i myślenia dywergencyjnego; 2.3.1.2. O sposobach oceniania; 2.4. O innych metodach i technikach diagnozowania zdolności i postaw twórczych; 2.5. Uwagi końcowe; Rozdział 3. Problemy kształtowania umiejętności i postaw twórczych; 3.1. Wprowadzenie; 3.1.1. Uwagi wstępne; 3.1.2. Ogólne pojęcie i rodzaje treningów twórczości; 3.2. Trening instrumentalny; 3.2.1. Informacje ogólne; 3.3. Opanowywanie sposobów rozwiązywania problemów twórczych; 3.3.1. Zasady, metody i techniki czynności kreatywnych; 3.3.2. Brainstorming; 3.3.3. Synektyka; 3.3.4. Analiza morfologiczna; 3.4. Trening osobowości; 3.5. W kierunku abarietyki; 3.5.1. Informacje wprowadzające; 3.5.2. O treningu z pozycji abarietyki; 3.5.2.1. Zasady ogólne; 3.5.2.2. Doświadczenia ujawniające bariery; 3.5.2.3. Ćwiczenia w rozwiązywaniu problemów fantastycznych; 3.6. Propozycja metody nauczania czytania i pisania; 3.6.1. Krytycznie o dotychczasowych metodach nauczania i pisania; 3.6.2. Prezentacja podstawowych zasad nowego modelu nauczania czytania i pisania; 3.6.3. Problemy realizacyjne; Tekst uzupełniające 20 - Mity na temat szkodliwości wczesnego uczenia dzieci czytania; 3.7. Problemy form organizacyjnych oraz efektów kształcenia; Bibliografia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.38632, W.38633, W.38634, W.38636 (4 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej